Są takie budynki, które z biegiem lat praktycznie nie tracą na atrakcyjności, a ich lokalizacja np. w centrum miasta jest doceniana przez firmy. Pracownicy podejmując decyzje o wyborze pracodawcy, także zwracają uwagę na obiekt, w którym znajduje się jego siedziba.
Ale nie tylko sam budynek jest ważny. Podobnie jak dynamiczne są zmiany na polskim rynku nieruchomości komercyjnych, tak i tempo przemian w sposobach aranżacji biur w ostatnich latach zdecydowanie przyspieszyło. Obserwując metamorfozy dokonujące się zwłaszcza w nowoczesnych wieżowcach, gdzie swoje siedziby lokują międzynarodowe korporacje, można odnieść wrażenie, że mamy do czynienia już nie z ewolucją, lecz rewolucją. Dziś spojrzenie nawet 2–3 lata wstecz wskazuje na istotne różnice w zakresie rozwiązań proponowanych przez projektantów wnętrz, odpowiadających za kreowanie środowisk pracy. Prześcigają się oni w wizjach i konceptach, których urzeczywistnienie ma przynieść efekt w postaci idealnego dopasowania miejsca pracy do potrzeb pracowników. Ma to pozwolić w pełni wydobyć ich potencjał, aktywnie stymulować indywidualną i zespołową kreatywność oraz zwiększyć efektywność działań. Źle urządzona przestrzeń biurowa negatywnie oddziałuje na pracowników, co w konsekwencji rodzi frustrację i może przyczynić się do rezygnacji z pracy. Wśród pięciu najczęstszych przyczyn zmiany miejsca zatrudnienia wymienia się właśnie panujące w nim nieodpowiednie warunki. Okazuje się, że przyjazne otoczenie i nieszablonowy tryb pracy to motywatory, które bez przerwy oddziałują na pracowników, podczas gdy np. podwyżka pensji motywuje ich jedynie krótkoterminowo.
Niezmiennie zaś najistotniejszą kwestią pozostaje dogodna lokalizacja biura na mapie miasta, dostęp do zrównoważonego transportu miejskiego oraz bogatej oferty usług uzupełniających, nieograniczających się jedynie do gastronomii i centrum medycznego. Aktualnie firmy poszukują wyróżników takich jak oryginalna architektura, jakość wykończenia i atrakcyjne zagospodarowanie przestrzeni w otoczeniu, które wpływają pozytywnie na decyzje przyszłych pracowników firm. Filozofia tzw. placemakingu, czyli tworzenia miejsca przyjaznego dla użytkownika, oferującego różnorodne formy spędzania czasu wolnego, jest implementowana przez czołowych deweloperów w Polsce. Flagowym przykładem jest wielokrotnie nagrodzona przestrzeń Placu Europejskiego przy ikonicznym Warsaw Spire, przestrzeń, która służy jako miejsce spotkań, aktywności sportowych oraz kontaktu ze sztuką i kulturą. Idea ta zyskała wielu zwolenników również w przestrzeni miast regionalnych, gdyż odpowiedzialne kształtowanie przestrzeni i angażująca architektura nie powinny stanowić dobra luksusowego.
Opracowanie w oparciu o artykuł Harward Business Review Polska