Według powszechnego przekonania i wielu badań, starszym pracownikom zależy głównie na pieniądzach i stabilnym zatrudnieniu, a młodzi zaś chcą zmieniać świat i mieć poczucie misji w pracy. Jak jednak dowodzi ankieta platformy Culture Amp, osoby w wieku 55-64 lat nie tylko chcą, by ich praca miała sens i misję, ale jest to dla nich ważniejsze niż dla wielu millenialsów.
Culture Amp to platforma do wymiany informacji pomiędzy pracownikami i pracodawcami. Ponieważ Culture Amp ma ogromną bazę użytkowników, jej CEO Dider Elzinga, chciał sprawdzić, czy da się obalić pewne mity
o millenialsach w pracy. Szczególnie ten, jakoby młodzi byli bardziej nastawieni na cel, misję i autonomię w ich realizacji niż starsi pracownicy.
Starsi chcą od pracy tego samego, co millenialsi?
W tym celu na platformie przeprowadzono ankietę, którą wypełniło ponad 500 tysięcy pracowników z 750 firm, głównie z Europy, USA i Australii. Zapytano ich o to,
co motywuje ich do bycia zaangażowanym – inaczej mówiąc, co jest dla nich ważne
w pracy. Wyniki były nieco zaskakujące, gdyż okazało się, że nie tylko młodzi ludzie chcą dokonywać zmian, ale także wciąż chcą tego osoby starsze.
W wynikach ankiety wszystkie grupy wiekowe wskazały, że pewność i zaufanie wobec przywództwa firmy oraz możliwości rozwoju osobistego są dla nich istotne. Odpowiedzi różniły się w jednej kwestii: jak ważne jest, czy praca pozwala mieć pozytywny wpływ na świat/otoczenie.
Okazuje się, że tylko grupa wiekowa 55-64 lata wskazała możliwość pozytywnego wpływania na otoczenie jako jeden z pięciu najważniejszych motywatorów do bycia zaangażowanym. Żadna inna nie umieściła tego czynnika w top 5.
Elzinga ma swoją teorię, skąd takie wyniki. Jego zdaniem, starsi pracownicy nie mają już iluzji co do perspektywy zarabiania wielkich pieniędzy – zamiast tego chcą skupić się na pracy, która ma znaczenie.
– Dochodzą do punktu, w którym zarabianie niesamowitych pieniędzy nie jest tak fajne, jak się wydaje – wyjaśnia CEO platformy.
Poza tą jedną kwestią odpowiedzi były jednak dość podobne. Niemal każda grupa wiekowa wskazała trzy czynniki jako najbardziej motywujące do bycia zaangażowanym:
- rozwój osobisty;
- pewność/zaufanie do przywództwa;
- bycie zmotywowanym wizją firmy.
To pokazuje, że pracownicy niezależnie od wieku oczekują podobnych rzeczy od pracy.
I obala mit, jakoby pracodawcy byli zmuszeni do zmiany kultury pracy głównie przez młode pokolenia.
– Dużo się mówi o tym, jak trzeba zmieniać zarządzanie firmą z powodu zatrudniania millenialsów. My chcemy pomagać ludziom używać danych we właściwy sposób i prawda jest taka, że większość efektów pokoleniowych,
o których rozmawiamy, to kompletna fikcja – podsumowuje CEO Culture Amp.
Podsumowując można wysnuć wniosek, że wciąż nic nie zastąpi zdobytego z latami doświadczenia, a mądrość zarządzania tkwi w stworzeniu swoistego „team mix”
z wykorzystaniem potencjału i wartości tkwiących w każdym pokoleniu zatrudnianych pracowników.
Opracowano na podstawie artykułu Rachel Sandler, Business Insider Polska.