Badanie oczekiwań absolwentów wyższych uczelni z pokolenia Z, w tym oczekiwań finansowych, zostało przeprowadzone przez firmę doradczą PwC, WeLL.HR i Absolvent Consulting. W jego wyniku ustalono, że na początku swej drogi zawodowej absolwenci oczekują wynagrodzenia, którego mediana wynosi 4 000 zł.
Najwyższe oczekiwania finansowe mają studenci kierunków medycznych oraz biologiczno-przyrodniczych, a najniższe studenci kierunków artystycznych, społecznych i humanistycznych.
Oto jak wyglądają oczekiwania zarobkowe, biorąc pod uwagę kierunki studiów:
- Najniższe oczekiwania finansowe, na poziomie 3600-3800 zł, mają studenci kierunków artystycznych, społecznych i humanistycznych.
- Oczekiwania studentów kierunków ekonomicznych, ścisłych i technicznych plasują się
w okolicach 4000 zł. - Najwyższe oczekiwania finansowe, na poziomie 4500-4600 zł, mają studenci kierunków medycznych oraz biologiczno-przyrodniczych.
Zdecydowana większość (81 %) absolwentów woli zatrudnienie na etacie, niż tworzenie własnej firmy i pracę na własny rachunek.
Połowa respondentów badania, jako najważniejszy element decydujący o wyborze pracodawcy wskazała przyjazną atmosferę pracy.
Na kolejnych miejscach znalazły się:
- zdobycie doświadczenia zawodowego (49 proc.),
- poczucie sensu wykonywanej pracy (43 proc.),
- wysokie zarobki (42 proc.) i praca zgodna z zainteresowaniami (36 proc.).
Czynnikami nie do zaakceptowania, wg. badanych studentów, są:
- brak możliwości rozwoju (53 proc.),
- zarobki nieadekwatne do oczekiwań (52 proc.),
- konflikt w zespole (49 proc.),
- wysoki poziom stresu (48 proc.),
- brak możliwości awansu (34 proc.).
Z badania wynika, że młodzi ludzie sprawdzają dokładnie potencjalnego pracodawcę,
a w szczególności:
- profil działania firmy, poziom wynagrodzenia czy ofertę benefitów,
- 86 % przyszłych pracowników sprawdza opinie dotyczące firmy w sieci,
- 71 % pyta o opinię znajomych,
- 60 % sprawdza profile pracodawcy w mediach społecznościowych,
- dla niespełna 70 % badanych ważne są wartości firmy oraz jej wizja i misja.
Prawie nieistotne dla młodych jest z kolei to, czy firma posiada polski kapitał.
W opinii absolwentów na pozytywną ocenę i zaufanie do potencjalnego pracodawcy wpływają:
- transparentność wynagrodzenia (56 proc.),
- dobra opinia znajomych (54 proc.).
“Dobry pracodawca to dla młodych ludzi taki, który już teraz buduje z nimi relacje w partnerski sposób, stawiając na ważne dla nich tematy, takie jak rozwój, dzielenie się wiedzą i wsparcie działalności na uczelniach, najchętniej podczas spotkań umożliwiających interakcję” – czytamy w raporcie.
Pokolenie Z docenia następujące działania pracodawców:
- warsztaty na uczelniach lub w swojej siedzibie (44,7 proc.),
- szkolenia/spotkania online (44,5 proc.),
- wsparcie organizacji studenckich i uczelni (44,3 proc.),
- udział w targach pracy (43,1 proc.).
Mniejszą wagę młodzi ludzie przywiązują do takich działań jak: promocja marki w mediach (20 proc.) czy współpraca z blogerami (4 proc.).
Pokolenie Z jest więc otwarte na wartości oraz budowanie społeczności. Bardziej cenią “być” niż “mieć”, przy zapewnieniu transparentności i sprawiedliwości wynagrodzeń i benefitów. Młodzi poszukują liderów, którzy potrafią pokazać sens i znaczenie ich pracy, ale także budować zespoły w oparciu o współpracę i wymianę wiedzy.
Jak ważne dla młodych są benefity?
- około połowa respondentów uznała, że ważny w pracy jest dla nich dostęp do szkoleń,
- ubezpieczenie zdrowotne wśród benefitów ceni 41 proc. ankietowanych,
- 30 proc. oczekuje prywatnej opieki medycznej.
Dodatkowo, w zakresie organizacji pracy, 37 % badanych wskazało elastyczne godziny pracy jako ważny czynnik, a 31 % badanych – możliwość pracy zdalnej.
Młodzi z pokolenia Z cenią “grę w otwarte karty”, a zwłaszcza:
- otwarte komunikowanie wynagrodzeń,
- jasno określone zasady współpracy,
- dobre warunki do rozwoju.
Wbrew obiegowym opiniom, Zetki nie szukają w pracy szefa, który będzie ich kumplem, ale takiego, który stanie się dla nich autorytetem. Za szansę do rozwoju uważają m.in. częsty feedback.
Lubią także:
- różnorodne wiekowo organizacje, bo mają świadomość, że mogą się wiele nauczyć od bardziej doświadczonych kolegów,
- cenią wsparcie zespołu,
- work-life balance,
- nie chcą pracować w nadmiernie stresującym środowisku pracy.
Doświadczenie pandemii sprawiło, że Zetki zaczęły cenić poczucie bezpieczeństwa i stabilne zatrudnienie, planują też na dłużej związać się z wybranym pracodawcą. Bacznie przyglądają się deklarowanym przez firmy wartościom. Swoim zainteresowaniem będą obdarzać te organizacje, które te wartości realizowały nie tylko w czasie wzrostu gospodarczego, ale także wtedy, gdy zrobiło się trudniej.
Opracowano na podstawie danych: PEKAO S.A, Business Insider, raportu PwC, Well.HR i Absolvent Consulting.