Outplacement stanowi element działań w ramach employer brandingu. Jest to program wsparcia pracowników w przypadku zwolnień indywidualnych lub grupowych. Ma on na celu pomoc osobom zwalnianym w ponownym odnalezieniu się na rynku pracy. Jest aktywnością, którą firma może podjąć, aby ochronić swój wizerunek pracodawcy w trakcie restrukturyzacji oraz realnie wesprzeć zwalnianych pracowników.
Outplacement polega na przygotowaniu przez firmę specjalnego programu, w ramach którego zwalniani pracownicy otrzymują m.in.:
- wsparcie w określeniu swojej wartości na rynku pracy poprzez identyfikację ich potencjału zawodowego oraz atutów;
- pomoc w określeniu przez pracownika stron do doskonalenia;
- pomoc w przygotowanie CV i LM;
- omówienie indywidualnych sposobów efektywnego poruszania się po rynku pracy;
- wskazówki dotyczące poszukiwania ofert pracy odpowiadających kwalifikacjom
i doświadczeniu uczestników programu; - zapoznanie pracownika z obowiązującymi przepisami prawnymi i procedurami.
Zachęcamy wszystkich pracodawców stojących przed problemem redukcji pracowników do zastosowania tego rozwiązania. Będzie to nie tylko forma inwestowania w wizerunek firmy, ale także wymagana solidarna, ludzka postawa w stosunku do pracowników, którzy związali się z pracodawcą i nie z ich winy zostają pozbawieni pracy i dochodu.