Kwiecień to pierwszy pełny miesiąc funkcjonowania ograniczeń w związku z pandemią koronawirusa. Jest to bardzo trudny okres zarówno dla pracownika jak i pracodawcy. Firmy budowane niejednokrotnie od kilku pokoleń, z dnia na dzień zostały pozbawione możliwości efektywnego funkcjonowania i realizacji kontraktów, a pracownicy de facto nie mają możliwości pracy. Skala tych ograniczeń jest bardzo szeroka i niestety zmusza pracodawców do bardzo trudnych wyborów. Ich głównym zadaniem jest oczywiście ratowanie firmy. Wiąże się to z koniecznością restrukturyzacji i zwolnienia części pracowników. Jak pogodzić te działania z misją budowania i wzmacniania wizerunku firmy?
Od czego więc zacząć…
Pracownik zazwyczaj odczuwa zwolnienie z pracy jako akt niesprawiedliwości i zawodu. Pandemia po pewnym czasie się skończy, a opinia o pracodawcy pozostaje na długo.Niewłaściwie przeprowadzony proces redukcji zatrudnienia może przerodzić się w niechęć do pracodawcy, a frustracje które stan ten będzie generował, spowodują lawinę niepochlebnych opinii o firmie, w tym na forach internetowych. Zadbanie o właściwy przebieg procesu redukcji etatów jest dziś szczególnie ważny w aspekcie dbałości o markę firmy. Brand budujemy latami, a zrujnować go można bardzo szybko.
Dziś nie tylko usługi i praca przeniosły się do sieci. Dzielenie się opiniami i nowościami z życia, w tym także zawodowego, jest już częścią naszej codziennej rutyny. Poprzez wymuszoną izolację społeczną, nawet najwięksi oportuniści wobec nowych technologii musieli przestawić się na działanie online. Ta zmiana jest już nieodwracalna i dotyczy wszystkich pokoleń. Dziś każdy funkcjonuje w mediach społecznościowych, gdyż zastąpiły nam one spotkania bezpośrednie. Co zaś trafi do sieci, „idzie w świat” i na długo pozostaje.
Dlatego szczególnie dziś warto zadbać o markę firmy i pamiętać o znaczeniu jakie ma Employer Branding, także w kontekście konieczności pożegnania się z częścią pracowników.
Stan pandemii, zagrożeń i ograniczeń bardzo uczulił nas na nieszczęścia innych. Współczujemy w niedoli chorym, seniorom czy pracownikom medycznym. Szczególnie uderza nas skala utraty pracy przez osoby nam znane, lubiane i cenione. Czasem trudno się z tym pogodzić, szczególnie gdy opowiadają w jakim stylu rozstawały się z pracodawcą. O takich złych praktykach dowiaduje się bardzo szybko szerokie grono osób i trudno się o tym zapomina. Za jakiś czas opinie te mogą być kluczowe przy wyborze przez kandydatów nowego pracodawcy, a w skrajnych przypadkach może to wpływać także na nasze decyzje zakupowe w stosunku do marki. Tak pokrótce może wyglądać czarny scenariusz utraty długo budowanego wizerunku firmy.
Jak więc w dobie mediów społecznościowych i dotykającego nas kryzysu reagować na mogącą zaistnieć negatywną informację o firmie? Otóż dla firmowego employer brandingu w dobie kryzysu, ratunkiem może być właściwa komunikacja do pracownika oraz outplacement. Warto także zawczasu opracować w firmie zasady tzw. offboardingu.
Komunikacja jako dobra praktyka.
W tak trudnej sytuacji jak zwolnienia, bardzo ważnym jest element właściwego przekazania pracownikom informacji o koniecznych redukcjach. Pamiętajmy, że osoby zwalniane zaufały pracodawcy, związały się z firmą i współtworzyły ja przez okres zatrudnienia. Informowanie o zwolnieniu powinno odbywać się w sposób merytoryczny, z zachowaniem zasad obustronnego szacunku oraz ze wskazaniem dalszych kroków i możliwości dla osoby zwalnianej. Menedżerowie niestety często nie wiedzą, jak przekazywać informację o zwolnieniu i jak reagować na emocje okazywane przez pracowników otrzymujących wypowiedzenia. Istotnym wsparciem dla menedżerów mogą być warsztaty, w czasie których uczą się jak właściwie przekazywać informacje i jak reagować na określone zachowania pracowników. Nieodpowiednie komunikowanie informacji o zwolnieniu może bardzo negatywnie wpłynąć na wizerunek pracodawcy. Zwolniony pracownik, który poczuje się urażony słowami menedżera, może podzielić się swoim niezadowoleniem w mediach społecznościowych. W takiej sytuacji, dalsze rozprzestrzenianie się złej informacji o pracodawcy pozostaje tylko kwestią czasu.
Outplacement jest kolejnym elementem employer brandingu. Zarówno o outplacement jak i o dobrych zasadach offboarding’u napiszemy w kolejnych wpisach.