pokolenie X Y Z zarządzanie talentami firma opinia praca

Co myślą o sobie na rynku pracy pokolenia X, Y i Z?

Pokolenia X, Y i Z nie tylko wypełniają rynek pracy, ale też znacząco go zmieniają. Każde
z nich różni się od siebie jeśli chodzi o oczekiwania wobec pracodawców i liderów.
W badaniu firmy Universum Global przepytano ponad 18 tysięcy przedstawicieli tych pokoleń z 19 krajów na świecie, by dowiedzieć się, co każde pokolenie myśli o sobie w kontekście pracy, ale też o innych generacjach.

UG to firma, która we współpracy z MIT Leadership Center i innymi instytucjami naukowymi wydała już drugi raport o preferencjach dotyczących pracy i zarządzania w różnych pokoleniach. Autorzy podkreślają przy tym, że najtrudniej zbadać pod tym względem pokolenie Z, które obecnie znajduje się w wieku 15-20 lat, czyli dopiero wchodzi na rynek pracy. Niemniej już widać zmiany, które zachodzą w firmach na skutek pojawienia się w nich generacji Z.
Oto obraz pokoleń X, Y i Z na rynku pracy:

Pokolenie X (ur. 1965-1983)

Jak wskazują autorzy raportu, to pokolenie wychowało się bez komputerów i oglądało oraz uczestniczyło w  transformacji gospodarki z analogowej na cyfrową. Jest to generacja najbardziej skłonna do komplementowania samej siebie, używająca określeń takich jak „ambitni” i „ciężko pracujący”. Jednak pokolenia Y i Z uważają, że idzie za tym zmęczenie i stres.

Pokolenie X tak mówi o sobie: ambitni, oddani, poważni, dobrzy, konkurencyjni, ciężko pracujący, profesjonalni, zmotywowani, zmęczeni, odpowiedzialni, zestresowani

Opinia pokolenia Y o X: doświadczeni, zmęczeni, skupieni, profesjonalni, rutynowi, ciężko pracujący, znudzeni, ambitni, stabilni, oddani, poważni, dobrzy

Opinia pokolenia Z o X: doświadczeni, oddani, zmęczeni, ciężko pracujący, znudzeni, poważni, zestresowani, dobrzy, profesjonalni

Pokolenie Y (ur. 1984-1996)

„Jedna z najbardziej widocznych generacji w historii” – twierdzi raport. To właśnie Igreki, nazywane też millenialsami, zmieniają funkcjonowanie świata i biznesu. To z ich pokolenia wywodzi się wielu startupowców i twórców technologicznych gigantów – m.in. założyciele Facebooka i Snapchata – Mark Zuckerberg i Evan Spiegel.

Pokolenie Y opisuje siebie głównie jako „leniwe”, ale też „zmotywowane” i „ambitne”. Według młodszego pokolenia  Z, millenialsi są jednak ciężko pracujący, poważni i skupieni. Starsze pokolenie Iks uważa wręcz przeciwnie – w ich oczach igreki są leniwe i naiwne, chociaż ambitne i pracowite.

Pokolenie Y tak mówi o sobie: leniwi, ambitni, zmotywowani, ciężko pracujący, konkurencyjni, zdeterminowani, dobrzy, entuzjastyczni, zagubieni

Opinia Z o Y: ciężko pracujący, dobrzy, poważni, leniwi, skupieni, zmotywowani, oddani, zdeterminowani, zestresowani

Opinia X o Y: leniwi, ambitni, entuzjastyczni, oddani, energetyczni, naiwni, zmotywowani, pracowici

Pokolenie Z (ur. 1997-2002)

Dopiero wchodzące na rynek pracy, pierwsze „natywnie cyfrowe”, czyli wychowujące się w cyfrowej gospodarce
i z wszechobecnym internetem. Jak podkreślają autorzy raportu, wiąże się to również z faktem, że pokolenie Zet jest „kompletnie bezradne w świecie bez technologii”.

Według raportu zaskakujące jest, że nie tylko starsze pokolenia określają Z jako „leniwe”, ale także ono samo używa głównie tego słowa do opisania siebie. Ze względu na stosunkowo niski udział w rynku pracy trudno mówić o formowaniu się konkretnych trendów w tej generacji.

Pokolenie Z tak mówi o sobie: leniwi, ambitni, ciężko pracujący, zdeterminowani, zmotywowani, zrelaksowani, znudzeni, ciekawi świata

Opinia X o Z: leniwi, naiwni, zabawni, chcą się uczyć, ciekawi świata, studenci, oddani, nieznani, niedoświadczeni

Opinia Y o Z: leniwi, naiwni, beztroscy, ciekawi, kreatywni, zrelaksowani, ambitni, oddani, pracowici

Jakich liderów oczekują pokolenia X, Y, Z?

Jak podkreślono w raporcie, pod tym względem pokolenia X i Y nie bardzo się od siebie różnią, ale oba mają zupełnie odmienne podejście niż generacja Z. Według Iksów i Igreków najważniejsze cechy liderów to:

  1. otwarta komunikacja i dawanie informacji zwrotnych
  2. pozytywne podejście
  3. wyznaczanie jasnych celów

W przypadku generacji Z kolejność ta wygląda nieco inaczej:

  1. pozytywne podejście
  2. jasne cele
  3. otwarta komunikacja i informacje zwrotne

Te różnice, choć niewielkie, mają swoje implikacje dla sposobu prowadzenia firm
i ogólnie przywództwa
– podkreślają twórcy raportu. Pokazują one bowiem, jak rozmijają się oczekiwania managerów z pokolenia X z oczekiwaniami pracowników generacji Z. I właśnie ta „przepaść” będzie jednym z największych wyzwań dla zarządzania w biznesie wraz z napływem Zetek na rynek pracy.

Opracowano na podstawie artykułu Michała Wąsikowskiego, Business Insider Polska